Friday, September 30, 2011

Chocolate Cupcakes


Assalammualaikum wbt..

Kelmarin saya ada kelapangan masa.
Sebabnya si Aqeel cayang ikut atok pa balik rumah.

Maka ibunya pun buatla cupcakes.

Resepinya ambil dkt buku resepi tetapi sudah ditokok tambah oleh saya :)


Resepinya

Bahan2

110gm mentega
100gm gula kastor
2 biji telur
110 tepung gandum<---resepi asal guna tepung naik sendiri
1/2 sudu teh soda bikarbonat(kalau guna tpg naik sendiri tak perlu sb)
4 sudu makan serbuk koko
2 sudu makan susu segar<--- saya ganti dengan susu pekat
sbb tak ada susu segar kat rumah


Cara2nya

Ayak tepung, serbuk koko dan soda bikarbonat, ketepikan

Pukul mentega dgn gula kastor sampai sebati,masukkan telur satu2. pukul smp kembang

Masukkan campuran tepung tadi berselang seli dgn susu.

Saya guna teknik kukus. biar air dlm bekas kukus betul2 panas dan mendidih baru masukkan cupcakes. kukus selama 10min.

Penutup kukus tu dibalut dgn kain supaya wap air tak menitik kena cupcake.

Kalau nak guna kaedah bakar : bakar dgn suhu 170c selama 15-20min

**kaedah balut penutup periuk tu kawan saya yang ajar. Tq ECHA :)

SELAMAT MENCUBA.



Hias la cupcakes mengikut citarasa anda :)





0 comments:

Post a Comment