Tuesday, June 28, 2011

Kek Batik


Assalammualaikum wbt.
Dah lama saya tak buat kek batik, so teringin nak buat.
Maka hari ni misi membuat kek batik bermula.
Sambil masak untuk hidangan tengahari saya buat kek batik.
Nak buat kek batik ni tak la sepayah nak buat kek yang sebelum2 ni.
Ini kalau adik saya Nina tengok mesti dia nak punya.
Sebab hari tu dia suruh saya buat kek batik.

Jom makan.

Mulakan dengan bismillah..


Kek batik versi saya



Resepi kek batik

Bahan-bahan

1/2 buku butter
1 cawan air
3/4 cawan gula
1 cawan milo
1/2 cawan serbuk koko
2 biji telur
1 peket biskut marie

Cara-caranya

1. masukkan air, gula, milo dan serbuk koko. kacau sampai sebati dan berkilat.
menggunakan api yang perlahan.

2. masukkan butter, kacau sehingga butter cair.

3. masukkan telur sebiji demi sebiji. kacau sehingga pekat.

4. masukkan biskut marie yang telah dipatah2kan
(jgn hancur sangat )

5. kacau biskut tersebut sehingga coklat meliputinya.

6. masukkan dalam loyang. dan tekan2 sedikit supaya keknya mampat.

7. biarkan dalam fridge sehingga keknya keras sedikit agar mudah dipotong.


Selamat mencuba :)

5 comments:

misstrah

waa,sedapnya...lapar la pulak tgk kek batik ni.. ;)

me, myself & mbek

mmg sedap..... sib baik saya x berapa suka makan kek sgt... kalau tak mmg licin kene kerjakan.... hehehhe

Kak Ila

misstrah, nanti awk try la buat. mudah jer.

mbek@suamiku, tq sebab bagi sokongan :)

Dahlia

thankss kak fardhila . kite suke buad kek nie . but mse baru fisrt time buad kek batik ta jadi . keknye lembek . now da amek tutorial dry akak , kite punye kek jadi lhaa . thankss bebanyak ! ^_^

Kak Ila

salam alia..bagus la jadi kek batiknya. caiyok!!

Post a Comment