Wednesday, July 6, 2011

Butter Cake


Assalammualaikum wbt

Anak bujang saya yang sulong tu memang suka sangat dengan butter cake.

Asal ke Tesco je minta belikan butter cake.

Dalam hati saya, aku kena belajar buat ni.

Selak buku resepi, internet nak cari resepi butter cake ni.

Haa...jumpa juga yang berkenan dihati.

Jom kita test..


Butter cake
Resepinya sudah saya ubah sedikit mengikut kesesuaian saya.



Resepi Butter cake

Bahan2

1 1/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn majerin
1/2 cwn gula kastor (halus)
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh essen vanilla
3 biji telur
2 sudu tepung susu (resepi asal guna 1/2 cwn susu segar)


Cara2nya

pukul majerin dan gula sehingga kembang
masukkan esen vanilla dan pukul hingga sebati
masukkan telur satu persatu dan pukul
masukkan tepung gandum yang sudah diayak
diikuti dengan baking powder yang diayak juga
pukul sehingga sekata
masukkan susu tepung dan pukul adunan itu
masukkan adunan ke dalam loyang
suhu 160c bakar selama 30-35 min<< sudah diubah mengikut loyang yang saya gunakan
(resepi asal suhu 170c bakar selama 40min)

* untuk memastikan kek sudah masak cucuk bahagian tengah kek dengan cucuk satay or garfu.


Selamat mencuba!

Belajar buat kek itu menggembirakan saya:)


0 comments:

Post a Comment